「死すべき定め」ー死にゆく人に何ができるかー アトゥール・ガワンデ
原井宏明訳 みすず書房 2016年
残された時間と苦痛の選択 p238〜
「最期の時、人は自分の人生を単なる瞬間・瞬間の平均と見ることはしないー いろいろ言ってみても結局のところ、ほとんどの人生にはたいしたことは起こらず、ただ眠気を誘うだけのものだ。人間にとって人生が意味を持ちうるのは、それが一つのストーリーだからである。ストーリーには一貫性があり、何かの出来事が生じた重要な瞬間がその山場を形作る。瞬間・瞬間に快楽と苦痛の点数の平均を測定してしまうと、人の存在の根本的な一面を見逃すことになる。一見、幸せに見える生活というものは、実は空っぽの人生なのかもしれない。一見、困難に満ちた人生というのは大義に殉じた人生なのかもしれない。人は己自身よりも大きな目的を持つようにできている。経験する自己ー瞬間・瞬間に吸い取られていく自己ーとは違って、記憶する自己は、喜びの頂きと悲惨さの谷底だけでなく、人生のストーリーが全体としてどのようになっているかも認識しようとする。全体は最終結果から深い影響を受ける。なぜ、フットボールのファンは試合の最後のたった二、三分間のミスのために三時間にも及ぶ至福の時をぶち壊されたような気分になるのだろうか。それは、フットボールの試合もまた一つのストーリーだからだ。そしてストーリーでは結末が重要だ。
しかし、経験する自己も無視すべきでないことはわかっている。頂点と最後だけが重要なのではない。安定した幸福よりも強烈な歓びの瞬間を選り好みするという点を考えると、記憶する自己は賢明とは言い難い。
「私たちの脳はそれほど整合的なデザインにはなっていない」とカーネマン*は述べる。「私たちは、苦痛にしろ快楽にしろ、その持続時間についてはちゃんと好き嫌いがある。つまり、苦痛は短いほどよいし、快楽は長いほどよい。だが… 私たちの記憶は、苦痛または快楽がもっとも強い瞬間(ピーク時)と終了時の感覚とで経験を代表させるように進化してきた。また、持続時間を無視するため、快楽を長く、苦痛を短くしたいという好みを満足させることはできない」
時間が限られていて、どうすれば本当に大切なことができるかわからないとき、私たちは経験する自己と記憶する自己のどちらも大事だという事実に向き合わなければならなくなる。長時間の苦痛と短い快楽は欲しくない。しかし、ある種の快楽は苦痛を耐える甲斐のあるものにしてくれる。ピークは大事だが、結末もまたそうである。
ジュウェル・ダグラスは手術が起こすかもしれない苦痛に耐える自信がなかったし、悪化するまま放っておかれることも恐ろしかった。「リスクのある賭けはしたくない」と彼女は言った。そしてその言葉は、後から私も気づいたのだが、彼女の人生のストーリーがひっくりかえってしまうようなリスクの高いギャンブルはしたくない、という意味だったのだ。その一方で、彼女にはまだしたいことがたくさんあった。見た目にはありきたりのことばかりである。もし、彼女がしたいことを腫瘍が邪魔しなくなり、彼女にとって大切な人たちと後もう少し楽しい経験をできたならば、彼女は多大な苦痛でも進んで耐えるだろう。一方で、腸が絡んで詰まり、水道の水漏れのような腹水で腹が膨らむことで十分苦しんでいるのに、さらに苦痛を増す可能性があることはしたくなかった。」
ダニエル・カーネマン* 選択の結果得られる利益もしくは被る損害および、それら確率が既知の状況下において、人がどのような選択をするかという理論を研究した。「ファスト アンド スロー」の著者
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(原文)
「In the end, people don't view their life as merely the average of all of its moments- which, after all, is mostly nothing much plus some sleep. For human beings, life is meaningful because it is a story. A story has a sense of a whole, and its arc is determined by the significant moments, the ones where something happens. Measurements of people's minute-by-minute levels of pleasure and pains miss this fundamental aspect of human existence. A seemingly happy life may be empty. A seemingly difficult life may be devoted to a great cause. We have purposes larger than ourselves. Unlike your experiencing self - which is absorbed in the moment- your remembering self is attempting to recognize not only the peaks of joy and valleys of misery but also how the story works out as a whole. That is profoundly affected by how things ultimately turn out. Why would a football fan let a few flubbed minutes at the end of the game ruin three hours of bliss? Because a football game is a story. And in stories, endings matter.
Yet we also recognized that the experiencing self should not be ignored. The peak and the ending are not the only things that count. In favoring the moment of intense joy over steady happiness, the remembering self is hardly always wise.
"An inconsistency is built into the design of our minds,"Kahneman observes. "We have strong preferences about the duration of our experience of pain and pleasure. We want pain to be brief and pleasure to last. But our memory ... has evolved to represent the most intense moment of an episode of pain or pleasure(the peak) and the feelings when the episode was at its end. A memory that neglects duration will not serve our preference for long pleasure and short pains."
When our time is limited and we are uncertain about how best to serve our priorities, we are forced to deal with the fact that both the experiencing self and the remembering self matter. We do not want to endure long pain and short pleasure. Yet certain pleasure can make enduring suffering worthwhile. The peaks are important, and so is the ending.
Jewel Douglass didn't know if she was willing to face the suffering that surgery might inflict on her and feared being left worse off. "I don't want to take risky chances," she said, and by that, I realized, she meant that she didn't want to take a high-stakes gamble on how her story would turn out. On the one hand, there was so much she still hoped for, however seemingly mundane. That very week, she'd gone to church, driven to the store, made family dinner, watched a television show with Arthur, had her grandson come to her for advice, and made wedding plans with dear friends. If she could be allowed to have even a little of that - if she could be freed from what her tumor was doing to her to enjoy just a few more such experiences with the people she loved - she would be willing to endure a lot. On the other hand, she already faced with her intestines cinched shut and fluid her abdomen like a dripping faucet.」
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